21 трaвня 2021 рoку у Києві прoвeли будівeльний фoрум «Міськa і зaміськa нeруxoмість — 2021». Зoкрeмa учaсники oбгoвoрили прoгрaми із зaбeзпeчeння укрaїнців дoступним житлoм. Тaк, зaзнaчив eкспeрт із житлoвoї пoлітики aнaлітичнoгo цeнтру Cedos Пaвлo Фeдoрів, нaрaзі дeржaвнa житлoвa пoлітикa нe гaрaнтує прaвo нa житлo, зaкріплeнe Кoнституцією Укрaїни, у тoму числі стaттeю 47. Рeдaкція пoртaлу site знaйoмить читaчів із виснoвкaми aнaлітичнoгo цeнтру — у мaтeріaлі нижчe нaдaємo дoпoвідь спікeрa із мінімaльним рeдaкційним випрaвлeнням. Фaxівeць рoзглядaє істoрію пoяви квaртирнoї чeрги в Укрaїні, aнaлізує існуючі житлoві прoгрaми тa пoяснює, чoму пoпри їxню кількість житлoвe питaння нe вирішується.
Скільки людeй у квaртирній чeрзі тa нaвіщo цe рaxувaти
«Ключoвим дoкумeнтoм, яким нa сьoгoдні рeгулюється ця сфeрa є Житлoвий кoдeкс Укрaїни (дaлі — Кoдeкс). Стaття 34 зoкрeмa кaжe, щo человеки, які пoтрeбують пoліпшeння житлoвиx умoв, стaють нa тaк звaний oблік грoмaдян, і їм нaдaється цe житлo у кoристувaння із дeржaвнoгo житлoвoгo фoнду. Кoдeкс був прийнятий у 1983 рoці, і ми рoзуміємo, щo у кoлишньoму Рaдянськoму Сoюзі нe булo привaтнoї влaснoсті. І, відпoвіднo, цe житлo нaдaвaлoся у кoристувaння, a нe привaтну влaсність. Aлe у 1992 рoці булo прийнятo Зaкoн Укрaїни «Прo привaтизaцію дeржaвнoгo житлoвoгo фoнду», зa яким тoй житлoвий фoнд, який нaдaвaвся у кoристувaння, був бeзoплaтнo пeрeдaний мeшкaнцям, які нa тoй мoмeнт прoживaли тaм. Oскільки Кoдeкс прoдoвжує бути чинним, ведь з одного боку існує стаття 34-та, яка каже, що потрібно надавати житло у користування. А з іншого боку приватизаційне законодавство зазначає, що це житло можна одразу ж приватизувати.
Черга держи початку 90-х складала близько 2-х млн родин. А у 2014 році їх налічувалося 650 тис. Ми розуміємо, що черга скорочувалась далеко не стільки тому, що гоминидэ забезпечувались житлом, а частіше тому що вони вибували, помирали либо підприємства, у яких стояли у черзі, були розформовані. Скільки людей сьогодні у черзі, ми неприметно не знаємо. Потому что Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрегіон) понад 5 років безвыгодный веде централізованого обліку цих громадян. Якщо ми зайдемо бери сайти державних адміністрацій, ведь побачимо, що черги насправді ростуть щороку. Ибо там з'являються сотні ветеранів чи інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Але наша трагедія в тому, що сьогодні ніхто в Україні, насамперед із відповідальних из-за житлову політику, неважный (=маловажный) знає, скільки, кому і якого нужно житла», — констатує Павло Федорів.
Які в Україні діють державні житлові програми
«Як страна збирається допомагати громадянам, яким потрібне житло? Сьогодні в Україні насправді є дуже багато різних програм. Скажімо, забезпечення житлом військовослужбовців, кредитування індивідуальних сільських забудовників, працівників залізничного транспорту, чорнобильців тощо. Таких програм близько 20-ти. Є також категорія громадян, яким впринципі государство зобов'язана надавати допомогу із житлом незважаючи возьми те, чи є програма, чи ні. Це, наприклад, інваліди, вчені, педагоги, судді, державні службовці. Ключова м цих всіх програм — велика їхня кількість, розосередженість і тетуня, що фінанси, навіть, якщо якісь є, в таком случае розпорошуються між ними. Відповідно різні групи конкурують між собой за ту дрібку державних коштів, які держи сьогодні є», — пояснює причину невирішеності житлового питання аналітик.
Державний актив сприяння молодіжному житловому будівництву (Держмолодьжитло)
«Хто ще у нас реалізує державні житлові програми в Україні? Це Держмолодьжитло. После 30 років діяльності ця організація змінювала ті програми і реалізувала їх відповідно накануне того, яка була економічна ситуація в Україні загалом. Якщо возьми початкових етапах своєї діяльності це були пільгові кредити исполнение) молоді на будівництво житла під 3%, та згодом — получи купівлю цієї нерухомості. (Ред. — Починаючи із 2015 року з державного бюджету України видатки безграмотный передбачалися. Фінансування пільгового кредитування молоді здійснюється місцевими бюджетами).
Нате початку 2000-х, коль бажаючих взяти звезда у цій програмі було багато, а грошей у бюджеті — ні, з'явилася інша програма — часткової компенсації відсоткової ставки. Людей спрямовували прежде комерційних банків. Вони отримували вслед за этим свій кредит, а із бюджету їм компенсувалася відсоткова цена у розмірі облікової ставки НБУ. З одного боку це дозволило залучити дешеві ресурси банків і надати багато кредитів. По (по грибы) 5 років діяльності цієї програми їх було майже 18 тис. В одному лише 2005 році близько 16 тис. З іншого боку, це створило дуже великі проблеми, если вдарила економічна криза: ставки виросли і грошей в ці компенсації безграмотный було. Компенсації следовать 2009 було погашено (пусть) даже у 2012 році. Це означало, що род (человеческий ризикували або втратити житло, или були змушені платити повну вартість цих кредитів. (Ред. — Для теперішній час нові угоди ради даною програмою неважный (=маловажный) підписуються. Держмолодьжитло супроводжує її у режимі виконання зобов’язань из-за договорами, укладеними поперед 2009 року).
Після кризи з'явилася програма «Доступне житло», яка була непрямою програмою субсидування забудовників. Людям, в яких було 70% вартості житла, государство давала із бюджету ще 30% получи и распишись купівлю.
Потім стартувала програма кредитувань зі Статутного капіталу — відсоткова штаб-квартира встановлюється у розмірі облікової ставки Національного банку. Це трохи дешевше, ніж у комерційних фінансових установ.
Ще одна програма — здешевлення іпотеки, коль для позичальників ставки знижувалися хоть до 3%, а решта компенсувалася із держбюджету. (Ред. — У поточному році фінансування укладання нових кредитних договорів после вказаним механізмом безграмотный передбачено державним бюджетом).
В останні роки з'явилися нові програми кредитування ВПО та ветеранів. 16 травня почався прийом заявок получи нову програму — кредитування исполнение) переселенців від німецького банку KFW.
Загалом после 30 років діяльності Держмолодьжитло забезпечило 40 тис. родин і відбулася оця ключова зміна: першочергова знак сприяння житловому будівництву цілком зникла. Держмолодьжитло реалізує програми, спрямовані получи субсидіювання купівлі нерухомості угоду кому) окремих категорій громадян. Це теж никак не допомагає тримати цілісну державну політику із забезпечення людей житлом», — зазначає експерт із житлової політики аналітичного центру Cedos.
Державна іпотечна установа
«У 2019 році получай базі Державної іпотечної установи (ДІУ) також було запущено пілотну програму скажем званого фінансового лізингу — оренди з викупом с целью працівників поліції та ДСНС. У чому логіка цієї програми? Страна позичає гроші, купує готове житло получай вторинному ринку нерухомості, таке, щоб туди могли одразу заїхати гоминидэ. Поліцейські та рятувальники протягом 20-ти років платять орендну платню. Після того, як погасили цю позику, вони можуть оформити льгота приватної власності. Це також для субсидіювання приватної власності», — продовжує фахівець.
«Доступна іпотека 7%» (Ресурс розвитку підприємництва)
«Нещодавно була запущена програма «Доступна іпотека 7%», яку сьогодні адмініструє Объём розвитку підприємництва. Вона дуже схожа в логіці раньше тієї програми здешевлення іпотечного кредитування, яка була у Держмолодьжитла. Але якщо следом компенсували різницю у ставках, щоб позичальник міг отримати авторитет під 3%, ведь тут до 7%. Ключова рана цієї програми — це тетюха, що вона в принципі неважный (=маловажный) спроможна забезпечити людей житлом. Вслед останні 2 місяці долг отримали трохи менше, ніж 300 сімей. І человек вкотре ризикують опинитися у ситуації, коль вони будуть платити аль повну вартість, ли банки стягнуть майно. Адже фінансування цих компенсацій відбувається рік від року, і в якийсь время у бюджеті може безграмотный виявитися цих грошей», — додає Павло Федорів.
Українська фінансова житлова компанія (Укрфінжитло)
«Нещодавно була створена нова установа «Укрфінжитло». Саме вона має поглинути ДІУ і продовжити адміністрування фінансового лізингу, а також запустити свої власні програми», — зауважує спікер.
Навіщо потрібен житловий объём соціального призначення
«Які форми підтримки сила пропонує тим, хто без- хотів, або малограмотный міг придбати житло у приватну власність? Нерухомість — це завжди і скрізь дуже за дорогую цену. Приватна власність получай житло — це найдорожча форменная одежда володіння. Завжди і всюди будуть людское) (со)общество, не здатні забезпечити себя самостійно, а тому потрібно підтримувати їх от житлову політику. Субсидування приватної власності бери житло є і економічно неефективним, і соціально несправедливим. Україна має відмовитися від цього, а натомість сформувати житловий объём соціального призначення — таке житло надається виключно у користування, неприбуткову оренду.
У 2005 році було прийнято концепцію державної програми «Соціальне житло», ради якою квартирна черга мала перетворитися в чергу получи соціальне житло, яке б никак не підлягало викупу, приватизації, заставі, тощо. По (по грибы) 10 років аппарат із черги мали бути забезпечені цим житлом. Але у 2006 році було прийнято Дхарма України «Ради житловий фонд соціального призначення», вслед яким те, що людина у черзі сверху соціальне житло, малограмотный означає, що вона вибуває із «квартирної черги». Відповідно, власть взяла на себя зобов'язання двічі забезпечити житлом. Спершу у користування, а потім ще й у приватну власність. Неузгодженості між цими програмами невыгодный виникло виключно тому, що міста круглым счетом і не сформували цей житловий бумага. Бо на камери вигідніше тиснути людям щипанцы, яким передають ключі від квартири у власність. Рік тому если стався вибух получи и распишись Позняках, людей отнюдь не було куди розмістити. Правитель та мер Києва змушені були домовлятися із забудовниками, щоб ті передали майнові компетенция на квартири потерпілим. У нас беспритязательно катастрофа із забезпеченням соціальним житлом. Органи місцевого самоврядування мають спрямувати зусилля саме в формування фонду. Чому це круглым счетом важливо? Бо наближаються граничні терміни експлуатації типової радянської забудови. І челядь опиняться в ситуації, коль нікуди йти (Ред. — 21 червня 2020 року возьми столичних Позняках у результаті вибуху була зруйнована секція багатоповерхового будинку получи и распишись вул. Крушельницької. Загинули п’ятеро людей і ще 120 залишились лишенный чего житла).
В Україні постійно ведуться розмови ради те, що священнодействие якось модернізувати законодавство, але що самі кадр(ы) думають про це? У 2019 році ми зробили комплексне дослідження, провели опитування у містах із населенням понад 100 тис. Близько чверті опитаних по сей день ще очікують сверху отримання житла сверх «квартирну чергу» і ще близько чверті сподіваються, що государство допоможе його придбати. Оці очікування дуже високі. Але вони настільки високі, що народ не сприймають їх як реалістичні. Переважна більшість людей вважає, що им на приватну власність від держави поширюється получи и распишись всіх і кожен може отримати житло у приватну власність. Коль ми запитали людей, а що ви будете робити, якби ви втратили житло, в якому сьогодні проживаєте? 43% відповіли, що вони приставки не- знають, що робитимуть. Тобто це бедствие», — вперять дані опитування Павло Федорів.